Crusader Kings III — premiera w roku 2020

Kontynuacja moim zdaniem najlepszej produkcji studia Paradox. Przypominam premiera CK2 odbyła się w 2012 roku, a jeszcze pod koniec poprzedniego roku wydany był ostatni DLC. Od niedawna CK2 - jest dostępna jako Free To Play.

Niestety jeszcze nie wiele wiadomo. Nie wiemy, czy to będzie pierwsza może druga połowa przyszłego roku. Dostępnych jest jedynie kilka screenów i króciutki wpis na Wikipedii.

Może dla osób, które nie znają tego tytułu, napiszę krótki wstęp. CK to trochę nowatorski gatunek — gra polityczna, osadzona w średniowieczu. Z uwagi na epokę w której odbywa się rozgrywka, jest polityka feudalna, plemienna i kupiecka. W zależności od tego, jakim bohaterem rozpoczniemy rozgrywkę. Oczywiście to tylko gra, ale ma niesłychaną zaletę. Odwzorowanie na tyle ile nam obecna wiedza historyczna realiów startów rozgrywki. Czyli rozpoczynamy grę postacią historyczną, jeśli taka jest znana z tego okresu. W świecie, który nie został wymyślony, ale odwzorowany na potrzeby gry. To ciągle jest rzadkością, a szkoda. Zresztą to cecha wspólna tytułów twórców Paradox. Polityka w grze ma kilka głównych aspektów.

  • polityka wojenna, strategia w CK2 wyglądało to mniej więcej tak. Zdobywamy roszczenie do tytułu (z tego, co sprawdzałem, ma być to trudniejsze w nowej wersji), pokonujemy armie, zdobywamy zamki i zmuszamy przeciwnika do uznania naszych roszczeń.

  • polityka wewnętrzna, czyli zadowalanie wasali, tak by nie wszczynali powstań. Najprostszym sposobem jest oczywiście dyplomacja, siła, prawa i prestiż. Dyplomacja to wysyłanie dyplomaty by poprawiał opinię o naszym władcy, przyznawanie tytułów. Siła to posiadanie silnej armii, przeciw potężnej armii nikt się nie zbuntuje. Więc nawet pozornie zadowoleni wasale zobaczą, że straciłeś armię w bitwie lub wysłałeś ją na oblężenie zamku w zimę bez zaopatrzenia. Podniosą bunt, przykładowo ogłaszając niepodległość, a nawet mogą pozbawić głównego tytułu albo zażądać obniżenia podatków.

  • polityka prawna, ogłaszanie praw dziedziczenia, wysokości podatków

  • polityka religijna, dosyć istotny aspekt. Religia to główny powód do wojen tego, czy nas popierają. Jej trzeba ciągle pilnować. Ta mechanika ma być znacznie rozbudowana w nowej części.

  • polityka gospodarcza, rozbudowywujemy swoją domenę o większe zamki, miasta oraz świątynie. Dosyć istotne, bo to zostaje po naszym władcy po jego śmierci. Dziedzic musi mieć na czym zbudować swój majątek i armię, by utrzymać tytuły a kolejnie zdobyć nowe.

  • polityka zagraniczna, zawieranie sojuszy i paktów. Jak przystało na średniowiecze, sojusze zawiera się poprzez małżeństwa. Pakty obronne można zawrzeć przeciwko sąsiadowi prowadzącemu ekspansywną politykę wojenną.

  • dwór i intrygi. Z postaci znajdujących się na dworze rekrutujemy naszych doradców, ale one mogą potajemnie działać przeciw nam. Co może doprowadzić, że nasza postać spadnie z balkonu albo zatruje się śmiertelnie winem. Na dworze wychowują się następcy, więc trzeba zadbać o bezpieczeństwo i wykształcenie.

Oczywiście DLC wprowadzają nowe mechaniki zresztą ciężko by wymienić je wszystkie, go gry jest też masa modów.

Parę stów o nowej wersji. Jak pisałem na początku, dostępne są tylko trzy screeny. Trudno coś z nich wnioskować. Wydaje się, że grę trzeba odrobinę zbilansować, jeśli już zrozumiemy mechanikę CK2 zrozumiemy, że liczy się tylko armia. Z jej pomocą łatwo zdobywać nowe tytuły ziemskie i wysyłać niepokornych wasali do lochów, nie bardzo licząc się z ich opinią. Oczywiście ich opinia jest ważna, bo oni mogą nam udostępnić swoje wojsko i przy trudniejszych rozgrywkach trzeba tego pilnować, by raczej ich zbytnio nie wkurzyć.

Z obrazków z gry oraz opinii krążących o internecie wynika, że trudniej będzie wypowiadać wojny, za to będzie możliwość kolonizacji nowych obszarów, więcej ciężkości rozgrywki na aspekty RPG, religię i relacje między postaciami, pewnie wprowadzone zostaną ostatnio modne wątki fabularne.

Poniżej oficjalne screeny z gry:

źródła:
https://www.crusaderkings.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Crusader_Kings_III